Klubben på UiU generelt

Klubben på UiU er fritidstilbuddet til unge på et tidligt udviklingstrin og unge med multiple funktionsnedsættelser eller autisme. Det er unge, der har brug for meget hjælp, støtte og struktur, og hvor det giver mening, at de unge ikke skal opleve et stort skift efter endt skoledag.

Klubben har 35 ansatte og en pædagogisk leder. Klubben har pædagoger, psykomotoriske terapeuter, ergoterapeuter, pædagogiske assistenter og uuddannede klubassistenter ansat. Uddannelsescenter UiUs forstander er Klubbens overordnede leder.

God normering
Klubben har en god medarbejdernormering, hvilket betyder, at der både er plads til, at de unge arbejder individuelt og i små grupper sammen med medarbejderne.

Åbningstider
Klubben har åbent alle dage på nær weekender og helligdage. På skoledage er åbningstiden 13.40 - 17.00, og på skolefridage er den 8.20 - 17.00.

Forældre/bosteder og de unge kan vælge hjemkørsel kl. 16 og kl. 17.
Klubben har udvidet aftenåbent ca. 10 gange om året til kl. 19.

Lokaler
Klubben deler lokaler med skoledelen, således at medlemmerne kan være i de samme velkendte rammer gennem hele deres dag.
Vi anvender dertil alle UiUs faglokaler, fx sanserum, gymnastiksal og musiklokale. Vi anvender dertil UiUs bus til udflugter i hverdagen.

Grupper
De unge er så vidt muligt opdelt i grupper, som de kender det fra skoletiden. Dette gøres for at sikre kontinuitet og sammenhæng i de unges hverdag. Der tages dog hensyn til, hvis noget andet giver mere mening i fritiden.

Hver ung har som udgangspunkt en primær kontaktperson og en sekundær kontaktperson.

Pædagogik
I Klubben arbejder man, ligesom i uddannelsesdelen, med en ro-givende tilgang. Det betyder i store træk, at udgangspunktet er, at de unge mennesker gør det bedste, de kan, ud fra de forudsætninger, de har, og de krav og rammer, personalet stiller.

Medarbejderne arbejder med, hvordan de med deres adfærd kan nedtrappe en mulig stresssituation samt skabe overskuelighed og forudsigelighed for de unge.

Struktur og visuel støtte
Der arbejdes  med tydelig struktur i Klubben, ofte gennem visuel støtte.
Grupperne har hver deres ugeskema over faste aktiviteter, som tager hensyn til de unges individuelle handleplaner og interesser. På trods af denne plan for ugen, tages der altid hensyn til, hvilken dagsform den unge kommer med på dagen.

Ferier
I skoleferierne er klubben åbent for tilmeldte medlemmer fra 08.20 - 17.00. I ferierne prioriteres det at give medlemmerne nogle ekstra gode oplevelser, som der ikke er mulighed for til dagligt, fx længere ture ud af huset.

Fællesskab
Det er en del af klubbens målsætning, at medlemmerne skal have mulighed for at udvikle sig socialt. Derfor forsøger vi løbende at lave fællesaktiviteter for alle klubbens medlemmer. Det kunne fx være til aftenåben, hvor medlemmerne spiser sammen på tværs af husene, eller i ferierne, hvor vi tager på fælles udflugter, men også i det daglige, hvor medlemmerne mødes i cafeen eller til 'Disko' i multisalen.