Spor C

Uddannelsescenter UiU's STU for unge på et tidligt udviklingstrin med autisme og lignende problematikker tilrettelægges og gennemføres af særligt uddannede medarbejdere, som blandt andet har specialviden om og erfaring i forhold til autismespektrumforstyrrelser.

Uddannelsen tager udgangspunkt i den enkelte unges interesser og har fokus på sanseintegration, selvhjulpenhed og selvstændighed.

Struktur og trygge rammer
Den daglige indsats fokuserer på klar struktur og særligt trygge rammer. Vi arbejder ud fra individuelle dagskemaer, hvor forudsigelighed og struktur er forudsætninger for udvikling og læring.

1:1 undervisning
Størstedelen af  uddannelsen for denne gruppe af unge foregår som én-til-én aktivitet, hvor den enkelte unge undervises af én ansat. Det betyder ikke, at den unge har en medarbejder for sig selv hele dagen, men at der igangsættes individuelle aktiviteter, og at der er få faglige aktiviteter i plenum eller grupper.

Praktiske og sociale færdigheder
De unge udfordres ud fra deres forudsætninger med daglige, praktiske og kognitive opgaver, som giver mening og udfordrer dem på relevant niveau. Samtidig vil de unge på et tidligt udviklingstrin også møde hinanden i fælles aktiviteter, f.eks. motion og ture ud af huset og derigennem blive udfordret socialt.

Ungdomsmiljø
STU'en for de unge på et tidligt udviklingstrin støtter de unge i at få glæde af det sprudlende ungdomsmiljø på UiU. Cafeen er det sociale omdrejningspunkt på UiU og især fredagscafeen og fællessamlingerne med sang og musik fremført af vores unge er med til at styrke fællesskabet på UiU. Vi er meget bevidste om at støtte de unge på et tidligt udviklingstrin i at kunne deltage med deres forudsætninger i ungdomsmiljøet  på UIU.

It og kommunikation
Lokalerne på UiU er udstyret med interaktive smartboards, der indgår som en naturlig del af hverdagen i både undervisning og pauser i løbet af dagen. Vi benytter computer og iPads i undervisningen, i pauserne og på ture. I dagligdagen kommunikerer vi bl.a. ved hjælp af tegn-til-tale og boardmaker-symboler for de elever, der profiterer af dette.

Svømning og motion
Uddannelsescenter UiU tilbyder svømmeundervisning i offentlig svømmehal inden for gåafstand. Derudover har vi ugentlig adgang til et varmvandsbassin med egen omklædning.

En stor del af STU'en omfatter desuden idrætsaktiviteter i vores moderne multisal og i det veludrustede motionsrum. Vi bruger også megen tid med de unge på ture i nærmiljøet, herunder Utterslev Mose. Endelig gør vi stor brug af UiUs mange specialcykler, der er målrettet vores unge på tidligt udviklingstrin.

Sanseintegration
De fleste af vores unge har behov for at få styrket deres sanseapparat. Sanseintegration er derfor en vigtig del af vores tilbud og vi har bl.a et veludrustet sanserum på stedet som vi benytter os af i vid udstrækning.