UiU logo

Målsætning og værdier

Udgangspunktet for al aktivitet på Uddannelsescenter UiU er, at den enkelte unges ønsker og behov er i centrum. Det gælder det faglige, det pædagogiske og det sociale.

Uddannelsen har sit udgangspunkt i en anerkendende tilgang med fokus på det, den enkelte unge er god til. Overordnet bestræber vi os på, at de unge udvikler sig til at blive så selvstændige og socialt kompetente som overhovedet muligt, således at de får maksimal mulighed for at øve indflydelse på deres fremtidige liv.

De unge lærer blandt andet at forholde sig til deres egen dagligdag, at begå sig i sociale sammenhænge og træffe relevante valg. Vægten i uddannelsen ligger på det konkrete, praktiske og funktionelle indhold.

Vision
UiU stræber efter at være et af landet bedste STU tilbud for unge med udviklingshæmning og unge, der er sent udviklede. UiU er én organisation, men med mange forskellige opgaver og enheder der supplerer hinanden. UiU ønsker at være kendt som et attraktivt uddannelsescenter med forskellige ungemålgrupper, ungdomsklub, 10. klasses tilbud, praktik- og jobformidling. Ja med rigtig mange muligheder, der er individuelt tilrettelagt.
UiU ønsker at have et uddannelsestilbud der teoretisk, fagligt og menneskeligt er velfunderet med kvalificerede medarbejdere, der er velbegrundende og professionelle i deres tilgang til de unge. UiU dokumenterer den progression de unge har i uddannelsesforløbet.

UiU´s værdier bygger på tolerance, åbenhed, ligeværd, tillid, dialog og respekt.

UiU lægger vægt på, at de unge oplever sig som ligeværdige unge mennesker.

UiU lægger vægt på et samarbejde med forældre, bosteder og arbejdspladser, der bygger på tanken om, at sammen kan vi gøre det bedre. UiU har kun de unge til låns i en kort årrække imellem barndom og voksenlivet, derfor vægtes viden og kendskab til den unge fra samarbejdspartere og forældre højt. Samarbejdet vil derfor være åbent og lyttende.

UiU lægger vægt på, at der tages hensyn til de unges forskellige kulturelle baggrund.

UiU ønsker at gøre en positiv forskel for alle unge - i stort som småt.