Klubben på UiU hører under "Mål for Fritidscentre 14-17 år". Børne- og ungdomsudvalget har vedtaget følgende politiske faglige mål for fritidscentrenes praksis:
1. Samspil og relationer mellem børn, unge og voksne
Det pædagogiske personale er opmærksomme, tilgængelige og tilbyder sig, når børn og unge har brug for det. Det pædagogiske personale er nærværende og fordybet i samspillet med børn og unge. Det pædagogiske personale indgår i dialoger med børn og unge, der fremmer personlig, social og faglig dannelse. Læringsmiljøet bærer præg af tydelig organisering, hvor personalet motiverer til det gode samspil mellem børn, unge og voksne.
2. Børne- og ungefællesskaber og aktiviteter
Det pædagogiske personale hjælper og guider alle børn og unge til at deltage i positive samspil med hinanden i forskellige børne- og ungefællesskaber. Det pædagogiske personale understøtter, at børn og unge deltager i fællesskaber både på tværs af køn, sociale og kulturelle baggrunde. Der er mulighed for aktiviteter, der er initierede af børn/unge og voksne. De fysiske læringsmiljøer inviterer til forskellige former for aktiviteter og understøtter børn og unges personlige, social og faglige dannelse.
3. Kommunikation og demokratisk dannelse
Det pædagogiske personale agerer som sproglige rollemodeller for børn og unge. Det pædagogiske personale har fokus på og anerkender andre udtryksformer end de verbale. Det pædagogiske personale understøtter muligheden for, at børn og unge kan udtrykke synspunkter, tanker, følelser og beslutninger. Læringsmiljøet giver børn og unge mulighed for at få indflydelse på de forhold, der har betydning for dem i dagligdagen.
4. Forældresamarbejde
Fritidscentret og forældre har en ligeværdig og konstruktiv dialog om børn/unges trivsel, dannelse og udvikling. Fritidscentret inviterer forældrene samt barnet/den unge ind i et mere intensivt og systematisk samarbejde om barnet/den unge, der i kortere eller længere perioder, har behov for en særlig indsats for at trives og udvikle sig. Fritidscentret inddrager forældrenes ressourcer.
5. Sammenhæng i børn og unges liv
Fritidscentret arbejder systematisk med at sikre, at børn og unge får gode og sammenhængende overgange fra fritidsinstitutionen og skole til fritidscenter, internt i fritidscentret samt ud i voksenlivet. Fritidscentret samarbejder med relevante tværprofessionelle samarbejdspartnere om børn og unge i udsatte positioner. Fritidscentret giver børn og unge kendskab til øvrige aktivitets-, kultur- og fritidstilbud, så børnene og de unge bliver i stand til selv at tilrettelægge deres fritidsliv, når de ikke er i fritidscentret. Fritidscentret støtter børn og unge i deres fremtidige muligheder på uddannelsesområdet og på arbejdsmarkedet.
6. Evalueringskultur
Fritidscentret arbejder systematisk med trivsel og opfølgning. Der er etableret en evalueringskultur i fritidscentret, som udvikler og kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø. Fritidscentret arbejder med at inddrage børn og unges perspektiver i den løbende dokumentation og evaluering. Fritidscentret har en konkret strategi for at opspore og inkludere børn og unge med ingen eller marginal tilknytning til fritidscentret.