P-scales

"P-skaler: Dokumentationsmateriale på UiU."

UiU har sammen med de 4 børnespecialskoler (Øresundsskolen, Strandparksskolen, Fensmarksskolen og  Heerupskolen) samarbejdet med Fagligt Center og Københavns Professionsskole om at udarbejde materiale, der kan beskrive og dokumentere elevernes læring og progression. To forskere fra Professionshøjskolen, Louise Rønberg og Michael Wahl, har i samarbejde med medarbejdere i Københavns kommune udviklet dette materiale.

Undervisningsministeriet udarbejder "Fælles mål" med vejledninger for alle børn, der går i folkeskolen.  De gælder for elever fra børnehaveklasse til 10. klasse med et alderssvarende funktionsniveau, hvilket ikke er relevant for mange elever med vidtgående vanskeligheder.

Det er derfor banebrydende, at der nu er udarbejdet et materiale, som kan beskrive funktionsniveau og progression for alle de børn og unge, der har gennemgribende udviklingsforstyrrelser og generelle indlæringsvanskeligheder. Alle børn og unge har ret til, at lære og udvikle sig ud fra de forudsætninger, de har.

P-skalaerne har til hensigt at beskrive elevernes faglige udvikling i dansk og matematik fra kognitionsniveau  2. mdr. til 6 år. Materialet er tiltænkt de unge, der stadig er under folkeskoleloven, det gælder UiU´s elever der går i 10. klasse. Hensigten er, at P-skalaerne bidrager til et fælles sprog omkring elevernes faglige udvikling. Vi glæder os til at tage det nye materiale i brug fra august 2019."

Læs mere om P-skalaerne i nedenstående filer:
Hvordan anvendes P-skalaer
Udvidet P-skalaer