Generel info

Uddannelsescenter UiU tilbyder 10. klasse og STU, klub og jobformidling til unge i og uden for København, der lever med udviklingshæmning.

UiU er en kommunal uddannelsesinstitution under Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen, Fagligt Center.

UiU har eksisteret siden 1981, vi har derfor  mange års erfaring med at lave ungdomsuddannelse.

Lovgrundlag:

• 10. klasse efter Folkeskoleloven
  • Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse efter lov 564 (STU)
  • Ungdomsklub efter Servicelovens § 36
  • Særlig Jobformidling efter LAB loven

Vores kerneydelse og vores mission er at bringe unge med særlige behov videre i livet - fra ungeliv til voksentilværelse.

UiU kan sikre, at de unge får et kontinuerligt forløb, der rækker ind i ungdomsårene og videre til voksentilværelsen. DIN VEJ VIDERE er derfor det mantra, der gennemsyrer alt det, de unge møder på UiU.

Din vej videre

Den enkelte unge i centrum
Vi er ambitiøse, men også realistiske i forhold til de unges muligheder. Udgangspunktet er altid, at sætte den enkelte unge i centrum. Hvad er hans eller hendes potentiale og udviklingsmuligheder?

Et helstøbt liv
Vi tilbyder de unge en helstøbt hverdag på Uddannelsescenter UiU, og målet er at give dem en lige så helstøbt hverdag efter endt ungdomsuddannelse. Med andre ord hjælper vi de unge til at komme godt videre i livet:

Videre fra grundskole til ungdomsuddannelse:

• Videre mod nye venskaber og nyt fællesskab
  • Videre fra uddannelse til beskæftigelse og/eller arbejdsliv
  • Videre til egen bolig eller bofællesskab
  • Videre i den personlige udvikling
  • Videre fra ung til voksen

De unge, der går på  UiU, har vidtgående vanskeligheder. Ud over deres udviklingshæmning kan de unge bl.a. have en autismespektrumforstyrrelse , ADHD, Downs-syndrom, multiple funktionsnedsættelser, høre- og synsnedsættelser.

Vores unge skal være mellem 15 og 25 år, når de påbegynder deres uddannelsen.

Elever der tilknyttes 10. klasse på UiU har primært gået på en af kommunens 4 specialskoler. Det drejer sig om unge fra:

• Fensmarksskolen
  • Øresundsskolen
  • Strandparksskolen
  • Heerupskolen

De unge kan efter 10. kl. fortsætte i STU på Uddannelsescenter UiU. De vil typisk tilhøre kategori 2 i Københavns målgruppevurdering til den særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse. Elever, der optages på UiU, er blevet godkendt af visitationsudvalget i Fagligt Center i Københavns Kommune.

Vi er tilsammen omkring 100 medarbejdere, og har omkring 110 unge.